Visitation

Hvis dit barns udvikling kræver særlig hensyntagen eller støtte i undervisningen, kan han eller hun blive visiteret til en plads i en specialskole.

For at få en plads i en specialskole skal dit barn have et særligt behov for støtte og behandling, der ikke kan dækkes gennem almene undervisningstilbud med støtte eller i en specialklasse.

Det er PPR i barnets hjemkommune, der ud fra en individuel pædagogisk vurdering, i tæt samarbejde med forældre og andre omkring barnet, visiterer til specialskoler.

Hvis du har behov for yderligere information i forhold til procedurerne for visitation, kan du kontakte hjemkommunens PPR og/eller PPR Roskilde ved kurator Jytte Nøhr

Revisitation og den individuelle læringsplan

Lovgrundlaget foreskriver, at der skal revisiteres i alle specialtilbud mindst én gang om året og at forældre skal orienteres skriftligt om revisitationen.

Den individuelle læringsplan anvendes som udgangspunkt og dokumentation for den årlige revisitation.

Revisitationen skal ske på baggrund af en dialog mellem barnets forældre, skole- og fritidstilbud, PPR medarbejdere, samt evt. andre fagpersoner. På baggrund af denne dialog besluttes det, om der skal ske ændringer eller justeringer i barnets undervisningstilbud.

Forældrene får i forbindelse med beslutningen udleveret et revisitationsskema, hvoraf det fremgår, om barnet kan fortsætte i tilbuddet i det kommende skoleår, eller om der skal findes et andet tilbud i samarbejde med visitationen i PPR Roskilde.

Revisitationsskemaet samt medfølgende klagevejledning er underskrevet af skolens leder, som har det overordnede ansvar for revisitationen.

Revisitationsskemaet sendes efterfølgende og senest 1. januar til PPR Roskilde, som dokumentation for kommunens specialtilbud.

2023-takster Lysholm

Pr. 01.01.2023