Terapeuter

December 2023

På Lysholm er vi to fysioterapeuter og to ergoterapeuter, som tilbyder terapi ud fra en faglig vurdering af den enkelte elevs behov.
Alle elevers behandlingsbehov vurderes løbende med ekstra fokus på skolestarterne.
Vi observerer eleverne i dagligdagen i både skole og fritidstilbuddet. Vi tilbyder forskellige former for holdtræning samt varetager skolens idrætsundervisning.
Vi tilbyder rådgivning og afprøvning af elevernes hjælpemidler i samarbejde med forældre, forhandlere og hjemkommune. Vedligeholdelse af personlige hjælpemidler er forældrenes - og hjemkommunens opgave.
Vi deltager i tværfaglige møder herunder elevkonferencer, netværksmøder, forældremøder, teammøder og besøger desuden kommende elever i børnehaverne før skolestart.

Samarbejdspartnere:

Gennem hele skoleåret har vi et tæt samarbejde med forældre, det tværfaglige personale og ledelse på skolen. Ved behov samarbejder vi med eksterne terapeuter, talepædagoger, skolekonsulenter, psykologer speciallæger og bandagister.

Behandling og træning:

Vores arbejdsopgaver omfatter både undervisningsrelateret terapi, individuelle behandlinger samt holdtræninger.

Undervisningsrelateret terapi
Den undervisningsrelaterede terapi består bl.a. af vejledning i følgende situationer:

• forflytninger

• elevernes udgangsstilling ved aktivitet og hvile

• tilpasning af skolemøbler

• tilpasning af hjælpemidler

• vejledning af personalets arbejdsstillinger

• vejledning af elevens dagligdags funktioner (ADL)

Desuden deltager vi i klassernes hverdag hvor vi kan være en del af undervisningen eks. til madkundskab, PECS, udeskole, yoga, cykelhold, svømning, spisning og idræt.

Terapiens faciliteter

I terapien råder vi over et træningsrum med forskellige træningsredskaber bl.a. briks, trampolin, pølsegynge, hængekøje, div. bolde, en elhest, innowalk, rullebræt, platformsgynge mm.
Herudover har vi mulighed for at benytte Snoezelen, Lysholmbadet (varmvandsbassin), stadion, Hyrdehøj skoven samt skolens øvrige indendørs- og udendørs faciliteter.

I terapien kan vi tilbyde træning i Innowalk Pro, en gangmaskine, hvor man i siddende stilling kan få bevæget benene igennem, eller komme i stående position med vægtbæring og gangtræne.

Individuel træning

Den individuelle træning tilbydes de elever der efter terapeuternes faglige vurdering har størst behov herfor. Eleverne modtager 1-2 timers individuel behandling pr. uge. Vi kan efter behov deltage i undersøgelse og konsultationer ved større operationer, ligesom vi i perioder kan tilbyde samtlige af skolens elever behandling i forbindelse med større operative indgreb efter en genoptrænings plan (GOP). Den terapeutiske træning tager altid udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer. Målene for træning udarbejdes i forbindelse med den individuelle læringsplan (ILP).
Den individuelle træning kan bestå af:

• sansemotorisk træning

• funktionstræning

• styrketræning

• kredsløbstræning

• sansestimulation

• udspænding/mobilisering

• forflytninger

• ADL (dagligdags funktioner så som af –og påklædning)

• Træning af ansigt, mund og svælg

Holdtræning

Fra år til år vurderer vi hvilke hold der tilbydes, det afhænger af elevsammensætningen i klasserne og på tværs af trin. I dette skoleår arbejder vi blandt andet med disse tre hold:

Stadionhold:

Holdet har til formål at skabe et socialt samvær på tværs af klasserne. Ud over det sociale er formålet, at eleverne kan forbedre deres fysik gennem puls/power og kredsløbstræning. Vi håber på, at eleverne vil få flyttet deres grænser på det personlige plan mht. at være fysisk aktive i længere tid, i et andet tempo end de normalvis er vant til. Succesoplevelsen afhænger af, om eleverne er motiverede for at gå eller løbe. Der er fokus på, at man på holdet som udgangspunkt kun konkurrerer mod sig selv og finder støtte og motivation til at gennemføre træningen ved at være en del af et hold.

Kørestolsdans:

For alle Lysholms kørestolsbrugere tilbyder vi et dansehold. Kørestolsdans rummer flere elementer som udfordrer elevens proprioceptive sans (muskel- led sansen), vestibulærsans, rum/retning, koordinering, takt/rytme, struktur og socialt samvær. Vi runder af med afspænding.

Motorikhold:

Et hold, som på tværs af klasser og trin, blandt andet styrker elevens sensoriske system gennem forskellige aktiviteter, som retter sig imod sanseapparatet. Vi har fokus på at både store og små elever oplever at have fællesskab omkring fysisk aktivitet, hvor vi både udfordrer og passer på hinanden.

Sensorisk Profil:

Hvis det vurderes relevant kan vi i terapien udarbejde en sensorisk profil. Profilen er et spørgeskemabaseret testredskab, der giver information om elevens måde at opfatte og bearbejde sanseindtryk. Spørgeskemaet tager udgangspunkt i elevens hverdag i skole, fritidstilbud og hjemme. Sensorisk profil kan være med til at afklare, om eleven har en høj tærskeværdi eller lav tærskelværdi i forhold til forarbejdning af sansestimuli. Testen er god til at afklare, om eleven har brug for, at der bliver tilført eller fjernet stimuli i hverdagen. Testen beskriver sammenhængen mellem elevens evne til at forarbejde sensoriske informationer – og elevens adfærd i forbindelse med udførelse af daglige aktiviteter.

I det daglige fokuserer vi på elevernes ressourcer, de færdigheder de mestrer og vejen frem mod barnets nærmeste udviklingszone.
Vi ønsker at give eleverne så mange succesoplevelser som muligt. Det er de små og store sejre, der giver lyst og motivation for videre udvikling.
Det betyder meget for os, at vi yder træning og behandling af høj kvalitet inden for de rammer skolen giver os. Vi ser derfor kritisk på vores arbejdsopgaver og udvikler løbende kvaliteten for at sikre den bedst mulige udnyttelse af vores kompetencer og ressourcer.

Ergoterapeut Signe Biering-Folkersen
Ergoterapeut Marianne Gjesse Hansen