Velkommen til Lysholm

Lysholm indgang

Lysholm – vi ser hver enkelt barns behov

Lysholm er en specialskole i Roskilde Kommune. Der går omkring 50 elever fordelt på 0. til 10. klasse på skolen. Vi er 55 professionelle og engagerede ansatte – lærere, pædagoger, pædagogiske assistenter/medhjælpere, fysio-/ergoterapeuter, skolesekretær og it-support. Skolen ligger i udkanten af Roskilde, så vi er heldige både at være tæt på byen og tæt på naturen.

Vores elever på Lysholm har generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder og har typisk fysiske funktionsnedsættelser og psykiske handicap. Nogle af vores elever har syndromer som fx Downs Syndrom, og en del af vores elever bruger kørestol.

På Lysholm er eleverne med andre ord en skøn flok børn med meget forskellige behov. Derfor er undervisningen og hverdagen hos os tilpasset den enkelte elev og foregår i en vekselvirkning mellem klasse-, hold- og eneundervisning.

Fokus er altid, at vi skal støtte vores elever så godt, vi overhovedet kan i at udvikle deres faglige, personlige og sociale kompetencer. Vi ved, at trivsel er fundamentet for udvikling og læring, så på Lysholm stræber vi hver dag efter, at dagen er fuld af glæde, tryghed, optimisme og anerkendelse.

Hverdagen på Lysholm har en stærk og genkendelig struktur, for det trives vores elevgruppe godt med. Vi bruger en pallette af pædagogiske metoder og redskaber og tager udgangspunkt i hvad, der fungerer for det enkelte barn og børnegruppen. Derfor kommunikerer vi også hellere end gerne både mundtligt, skriftligt og med tegn, billeder og piktogrammer.

Vi arbejder helhedsorienteret og gør alt for, at undervisningen i løbet af skoledagen spiller tæt sammen med aktiviteter i vores fritidstilbud og elevernes hverdag derhjemme. På Lysholm har vi et tæt, tillidsfuldt og konstruktivt forældresamarbejde, og er i tæt dialog med forældrene om deres børn.