Traditioner

Traditioner på Lysholm

Første skoledag

Skolestartere og deres forældre bydes velkommen til Lysholm på den første skoledag. Inden denne dag, har der været et særligt brobygningsforløb med børnehave, skole/fritidstilbud og forældre m.v.

Billed af nye Forældre og elever hilser på hinanden Billed af en ny elevs første skoledag

Lysholms fødselsdag

Den sidste fredag i oktober fejres Lysholms fødselsdag. Der er fælles arrangement i salen for alle og ofte ledsaget af musikalske indslag, teater, koncert el. lign. Der afsluttes med en frugt, grønt og lidt kage.

Billed af fødselsdag der fejres med flagBilled af en klovn der ballancere en rød hat.

Julecafé med Luciaoptog

I december afholdes Luciaoptog til julecafé for børn, forældre og øvrige familiemedlemmer. Vi hygger med æbleskiver og glögg, julebanko m.m. I december måned arbejdes der i klasserne med julens traditioner og de sidste dage spises der julefrokost og danses om juletræ. Til morgensang er der adventssang og adventskransen tændes.

Billed af eleverne i kirkeBilled af Elev med stort smil i kirkeBilled af Elev der går luciaoptogBilled af julemand med gavesæk

Fastelavnsmandag

Vi slår Katten af tønden med alle børn fastelavnsmandag. Alle, børn som voksne, er flot udklædte! Der kåres kattekonger og -dronninger. I ugerne op til fastelavn, arbejder grupperne med at lave fastelavnsris, pynte tønder, lave pynt og bage fastelavnsboller. Vi slutter med at spise fastelavnsboller og drikke varm kakao.

Billed af elev der slår katten af tønden Billed af elev med flot maske

Fordybelsesuger og skolelørdag

I 2-3 uger i foråret er der fordybelsesuger på Lysholm. Temaet varierer fra år til år og eleverne inddrages i hvilke "vinkler" der skal indgå. Fordybelsesugerne afsluttes med en skolelørdag for alle elever, forældre, pårørende og medarbejdere. Her viser alle skolens klasser, det de har valgt at fordybe sig i. Der startes og afsluttes fælles i Tumlesalen.

Billed af fælles sang og dansBilled af skygge optrædenBilled af elever der fester med disco lys Billed af to elever der optræder på senen

Påske

I ugerne op til Påske arbejder grupperne med at lave gækkebreve, pynte påskeæg, lave påskeharer, så karse m.m. Den sidste dag inden påskeferien spises der fælles påskefrokost og om eftermiddagen trilles der æg på legepladsen.

Billed af malede påskeægBilled af opdækket påskebord

Lysholms "lejrskole" - 3 hele dage med ude-emne

Skole og fritid afholder dag-lejrskole 3 hele dage i juni måned. Det sidste år på Lerbjergcenteret ved Hvalsø. Disse tre dage er alle elever og medarbejdere tilstede hele dagen fra 8-16/16.30.

Der arbejdes med typiske ude-temaer, såsom ponyridning, rollespil, bål aktiviteter ude og i LAVU, klatring og en svingtur i tov og meget, meget mere.

Dagene på Lerbjergcenteret er Lysholms lejrskoletilbud.

Billed af elev der køre i svævebaneBilled af Lerbjergcenteret

Sidste skoledag

Sidste skoledag inviterer vi alle elever, forældre, pårørende og chauffører til sommerafslutning med fælles kaffebord, sommerferietale, afgangseleverne viser evt. lidt af deres afgangsprojekt, sommerferiesang, musik og meget mere. Der overrækkes også forskellige svømmediplomer til de elever, der har svømmet.

Billed af elev med svømme diplom

Sommerferie, efterårs- og vinterferie

I skolens ferieuger planlægges der med forskellige temaer f.eks. vand, trafik og transport, dyr, cirkus, indianer m.m. Der vil altid være 1-2 større ture ud af huset, der har sammenhæng med ugens tema, f.eks. tur til Danmarks Akvarium, ZOO, havnen, Skjoldenæsholm o.lign.