ANTIMOBBESTRATEGI
Værdigrundlag: Fokus på eleven
En central værdi på Fjordskolen er Fokus på eleven. Hensigten med denne værdi er, at ”alle aktiviteter og initiativer skal styrke elevens udvikling og livskvalitet. Når der træffes beslutninger – både blandt personalet indbyrdes og i samarbejdet med forældre og pårørende – skal det altid ske ud fra erenbetragtning om, hvad der gavner eleven mest”.
Formål
Enhver form for mobning betragtes som værende i uoverensstemmelse med værdigrundlaget. Antimobbestrategiens hensigt er derfor at minimere mobning blandt Fjordskolens elever ved at forebygge, identificere og bekæmpe mobning – samt at løse og efterbehandle problemerne, hvis der opstår mobning
Definition:
“Mobning (f.eks. chikane, sårende drillerier og at blive frosset ud) opstår, når en person gentagne gange bliver udsat for ubehagelig, nedværdigende eller sårende behandling .... For at kunne sige at noget er mobning, må det forekomme gentagne gange over en vis tidsperiode, og den som bliver mobbet må føle, at det er vanskeligt at forsvare sig. Det er ikke mobning, hvis to omtrent lige “stærke” personer har en konflikt, eller hvis det kun drejer sig om en enkeltstående episode” (Eva Gemsøe Mikkelsen,”Work Place Bullying”, Århus Universitet 2001).
Definition af mobning
Mobning er et forsøg på at skade en anden person og udelukke denne person fra fællesskabet. For eksempel en bestemt elev i klassen.
Mobning kan ske ved, at en bestemt person udpeges som mærkelig og dermed ikke som en del af gruppen. På den måde skader man denne person, man forfølger ham/hende og stopper ikke med at drille, slå, råbe, skrive dårlige ting eller grine, selv om den anden siger stop.
Når man mobber, bruger man sin magt i gruppen på en meget negativ måde: Man gør sig til herre og dommer over en anden person, som man forsøger at skade.
Det er mobning, når andre ikke respekterer en bestemt person og dennes grænser for, hvad der er acceptabelt.
Det er mobning, når man ser ned på en anden person og bevidst nedgør den anden, for eksempel ved:
- At latterliggøre, blandt andet at bruge nedladende øgenavne
- At udstille en anden negativt, for eksempel at tale eller skrive grimme og lede ting om den anden
- At sprede skadelige rygter
- Flere gange at udelukke den anden fra at være med til aktiviteter
- Bevidst at ignorere den anden person, for eksempel ved ikke at tale til ham/hende eller vende sig bort
- At true den anden og få ham/hende til at føle sig utilpas og bange
- At tage eller ødelægge den andens ting
- At slå eller få den anden til at gøre ting, som han/hun ikke vil osv.
Stå sammen mod mobning - sig nej til mobning!
Hvornår mobbes der?
F.eks: -fysisk (skub, slag, spark) -verbalt (trusler, hån) -nonverbalt (grimasser, gestus, isolation), og via beskeder på sociale medier og sms’er. (diverse onlinespil). Drilleri er få, og uplanlagte gerninger. Hvis drillerier bliver af en karakter hvor det virker planlagt og er gentager vurderes det til at være grovere drillerier. Hvis drillerierne udvikler sig til at blive udført med ond hensigt, og af flere kan det definere som værende mobning. Det samme gør sig gældende ved når et individ med overlæg over flere episoder bliver holdt uden for sociale sammenhænge. Mobning er også overlagte trusler og tvang.
Der mobbes, når en elev udsættes for gentagen negativ eller ondsindet adfærd fra et eller flere individer og har vanskeligt ved at forsvare sig imod dette.
På Fjordskolen tager vi udgangspunkt i ovenstående definition. Vi er dog opmærksomme på, at det kan være vanskeligt at afgøre, om der har fundet mobning sted eller ej, eftersom offer, mobber og øvrige involverede parter sjældent har samme opfattelse af, hvad der er sket. Desuden er vi opmærksomme på, at anklager om mobning i sig selv kan være krænkende. Området skal således varetages med stor forsigtighed og med stor forståelse for problemets kompleksitet.
Strategi:
1. Forebyggelse:
Dette kan eksempelvis ske ved flere årlige fællesaktiviteter såsom motionsdag, skattejagt, fodboldturnering, halloween, computercafe, fælles temauger samt ved diskussion i elevråd om emnet for at skabe dialog mellem alderstrinnene. Herudover ved at gøre forældrene opmærksomme på deres rolle, ved at undervise i antimobning samt ved at lære eleverne om strategier. Strategi for forebyggelse er altså: a. at skabe trygge rammer
at skabe positive relationer
at fokusere på trivsel
at fremhæve rollemodeller
at lave fællesaktiviteter
at indarbejde gode vaner for kommunikation på sociale digitale medier
2. De voksnes rolle:
Er forbilleder i kommunikation/handling ved enhver konfliktløsning vejleder vi om hensigtsmæssig opførsel over for andre synlig og opmærksom tilstedeværelse huske eleverne på mulige strategier i situationen at være særligt opmærksomme på elevernes kommunikation på digitale medier, idet det kan være særligt svært at opdage den mobning, der muligvis foregår "i det skjulte" på disse medier.
3. Forventninger til eleverne:
at være åbne over for forskelligheder
at tage hensyn til / respektere hinanden
at være høflige og venlige overfor hinanden
at udvise hjælpsomhed overfor hinanden
at have et acceptabelt sprogbrug overfor hinanden
at være særligt opmærksomme på at overholde ovenstående på de digitale medier, idet det her kan være svært at forstå og gennemskue konsekvenser af handlinger.
4. Forventninger til forældrene:
at anerkende og respektere skolens beslutninger
at have en positiv og direkte kommunikation
at være lyttende til barnet, men samtidig have for øje, at der kan være en større sammenhæng
at samarbejde med skolen om barnets udvikling i størst muligt omfang
at være særdeles opmærksomme på barnets og dets kammeraters eventuelle kommunikation på de digitale medier, idet det kan være særligt svært at opdage den mobning, der muligvis foregår "i det skjulte" på disse medier.
5. Når mobning finder sted:
Ledelsen inddrages, så snart klasseteamet får mistanke om, at der finder mobning sted. Herefter foretager teamet og ledelsen en grundig afdækning af problemets karakter og omfang, hvor alle parter inddrages, og dynamikker undersøges. Når problemet er beskrevet og bekræftet, udarbejder ledelsen en handlingsplan. Af handleplanen fremgår de foranstaltninger, som iværksættes med henblik på, at problemerne skal bringes til ophør. Tilsvarende gælder, hvis ledelse eller en elevs forældremyndighedsindehavere anser det for nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller adfærd, herunder sygdom og fravær, som skyldes problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning el. lign.
Ledelse udarbejder handlingsplanen senest 10 arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysning om problemerne. Handlingsplanen revideres efter behov. Under afdækning og iværksættelse af handleplanen gælder følgende: a. Teamet taler med de involverede parter
Teamet udstiller ikke elever i klassen
Teamet orienterer forældre og ledelse om, hvad teamet gør, og hvad forældre skal gøre
Teamet drøfter det videre handlingsforløb med forældrene, både for hjem, skole og fritidstilbud.
Den nationale klageinstans mod mobning
Hvis elever eller forældre oplever, at skolen ikke tilstrækkeligt forebygger og håndterer mobning, har de mulighed for at klage.
Klagen kan sendes til ”Den Nationale Klageinstans mod Mobning”, til Roskilde Kommune eller til skolen, som så videresender klagen.
Link til DCUM-hjemmeside https://dcum.dk/grundskole/klageinstans-mod-mobning-grundskole